A 2019-ben átadott Tiszakürt-Kondoros szakaszhoz kapcsolódó 10 kilométeres, Lakitelek és Tiszakürt közötti szakasz a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában, a Duna Aszfalt Kft. generál kivitelezésével jön létre. A vasbeton szerkezetek kivitelezését az A-HÍD Zrt. végzi, míg az acélszerkezetek gyártásáért és beépítéséért a Hódút Kft. felel.
A híd kiviteli terveinek készítését a szakasz tervezőjének, az Utiber Kft.-nek a megbízásából az UVATERV Zrt. Híd- és szerkezettervező irodája végzi a Speciálterv Kft., mint technológiai ellenőr bevonásával.
A kiviteli tervek készítése az építés előkészítésével párhuzamosan, 2018 szeptemberében kezdődött meg. A szakasz tervezett átadása 2021 augusztus vége.
A szerkezet felelős és erőtani tervezője dr. Teiter Zoltán. Kollégánk a látványos megjelenést helyezte előtérbe a szokványos erőjáték ellenében és úttörő módon használt hazánkban kevéssé ismert véges-elemes programokat is, a szükséges több száz vizsgálat elvégzéséhez.
Az európai viszonylatban is egyedinek mondható hídon áthaladó autósoknak így igen érdekes látványban lesz részük. A híd karakterét 2 db, ellipszis alakú vasbeton pillér adja. Az ellipszis ívbe csatlakozó függesztő kábelek glóriaként ölelik át az utat az autósok előtt. Ezen a térbeli kábelrendszeren keresztül van felfüggesztve az öszvérszerkezetű (alul acéltartó - felül vasbeton lemez) pályaszerkezet.
Az 554.55 m hosszú híd, egy 307 m hosszú mederhídból, valamint egy 46 m és egy 201.55 m hosszú ártéri szerkezetekből tevődik össze. A 2 db 52 m magas, ellipszis alakú pilon 152 méter távolságra van elhelyezve egymástól, a meder két partján. A 23.55 m széles hídon, 2 x 2 db forgalmi sáv, padkák és 1.40 m széles járdák kapnak helyet.
Az ártéri hídszakaszt, az u.n. FI-150 előfeszített hídgerenda családból terveztük, amelynek kifejlesztését az UVATERV - FERROBETON - BME végezte. Ez a tartó is egyedülálló a maga nemében, még Európai viszonylatban is, a közel 45 m hosszával és a mindössze 1.50 m-es magasságával.
A híd egy igen bonyolult, összetett erőjátékú szerkezet, melynek modellezéséhez és alak-kontrolljához több számítási modellnek közel száz változatát kellett létrehoznunk, illetve végleges alakjának követése rendkívül precíz, építés közbeni modellezést és teherelemzést tett szükségessé.
Az állandó állapotvizsgálatok során a kábelek kezdeti megfeszítése, a merevítőtartó acélszerkezetének betolási és a vasbeton pályalemez betonozási sorrendje, mind-mind rendkívül érzékeny és összefüggő fizikai rendszert alkotnak, amit folyamatosan ellenőrzés alatt kell tartani.
A hídnak csak a pályaszerkezete 172 db szerelési egységből áll össze, amelyekről ugyanennyi acélszerkezeti gyártmánytervet kellett készítenünk. A tervegységek teljes mennyisége közelít a 300 db tervlaphoz. Az öszvérszerkezetű hídhoz 2340 tonna acélt kell beépíteni, ami gazdaságosnak számít ebben a mérettartományban.
A kivitelezési technológia is egyedi és összetett, mivel a vasbetonból készülő, ellipszis alakú pilonok kizsaluzása-, nemcsak az alak-, hanem a zsaluzati rendszer állékonysága miatt is nagy kihívást jelent.
A hídpálya acélszerkezetét két oldalról tolták be, az épülő pillérek között, ideiglenes támaszokon, a meder közepéig, ahol 2020 novemberében találkoztak és összekapcsolódtak. Ezt követően készül el, az egyedileg meghatározott sorrendben a vasbeton pályalemez, melynek súlya egyben a feszítőerő nagy részét is képezi.
Kapcsolódó linkek:
- Geodéziai ellenőrzések az új Tisza-híd kivitelezési munkálatai közben