Placeholder Image

Aktualitások

iso 9001

iso 14001

Minősített NATO

NAPPAL FOTEL, ÉJJEL ÁGY EGY INTERMODÁLIS CSOMÓPONT MODÁLIS HÍDJA

2016 április 20.

A székesfehérvári vasútállomás vágányhálózata felett épülő gyalogos felüljáró tervezése:
üzemeltetői, kialakítási, szerkezeti érdekességek

Székesfehérvár vasúti csomópont vasúti pálya és kapcsolódó létesítményeinek korszerűsítéséhez, a vasútállomás átépítésének kivitelezési munkáihoz kapcsolódva, megépítésre kerül egy, a vasútállomás két oldalát összekötő gyalogos felüljáró első üteme.

 

Nem csak a saját munkáink között, hanem a hazai gyakorlatban is ritka, hogy találni lehet még egy ilyen hidat, amelynek geometriai és szerkezeti kialakítását olyan mértékben befolyásolták ‐ illetve megnehezítették ‐ volna az örökségvédelmi, az építészeti, a megrendelői és a különféle üzemeltetői szempontok egyszerre. A felüljárót, a szerkezet jelentős, ~342 m összhossza illetve a több ütemű megépíthetősége is különlegessé teszi. A tervezés folyamatában a szerkezeti, statikai szempontok sokszor háttérbe szorultak az építészeti igényekkel szemben, ezért a folyamat, a két tervező szoros együttműködését, a szerkezet folyamatos újragondolását igényelte.
A szerkezet kialakítását nagyban befolyásolták a helyszíni adottságok (keresztezett vágányok és érintett közművek nagy száma), a két ütemben történő megépíthetőség igénye, a műemléki környezet és a pályaudvar kiemelt jelentőségéből adódó magasabb szintű építészeti igények, és az üzemeltetés költségeinek minimalizálására vonatkozó szigorú elvárások.
A műemléki környezet megkövetelte, hogy a megépült gyalogos felüljáró teljes tisztelettel és kellő érzékenységgel legyen képes alkalmazkodni a védett felvételi épülethez, ne nehézkedjen rá, formai harmóniát teremtsen a védett épület meglévő peronteteje, a tervezett perontetők és a híd szerkezeti elemeinek hármassága között, nagyvonalúságával, egyszerűségével, légies vonalvezetésével, mindemellett egyediségével teremtse meg az építészeti egyensúlyt régi és új között, és a városkép jelentős elemeként fogadja a városba érkezőket.

A különszintű átjutás biztosítása, illetve az utasforgalmi vágányok feletti szakasz megépítése az állomásátépítés során, több szempontból is indokolt. A vasútvonal kettévágja ezt a városrészt, és a két oldal közötti átjárás csak néhány helyen lehetséges. Az Önkormányzat városfejlesztési tervének része a felvételi épülettel átellenes ‐ déli – oldalon fekvő fejletlen, ipari jellegű rész fejlesztése.
Az Önkormányzat tervei között szerepel továbbá, a vasútállomás és környékének, intermodális csomóponttá történő fejlesztése, amely megvalósulása esetén egy P+R parkoló és egy buszpályaudvar megépítéséhez a déli oldalon biztosítanának helyet, így ebből az irányból a vasútállomás a gyalogos felüljárón keresztül lenne megközelíthető.

A felüljáró első – az utasforgalmi peronokat áthidaló ‐ ütemének megépítése ésszerűen csak a jelenlegi kivitelezési munkával párhuzamosan valósítható meg, erre újabb reális lehetőség a következő évtizedekben nem adódik.

A tervezett felüljáró teljes hossza: ~21 m (alul befogott, felül csuklós kéttámaszú acéllépcső) + ~73 m (folytatólagos többtámaszú vasbeton szerkezet) + ~77 m (befüggesztett acélszerkezet) + ~71 m (folytatólagos többtámaszú vasbeton szerkezet) + ~21 m (alul befogott, felül csuklós kéttámaszú acéllépcső) + 4x~20 m (mindkét végén befogott kéttámaszú acéllépcső) = ~342 m.
A híd első ütemének tartószerkezeti részei már nagyrészt megépültek, nyár végéig pedig várhatóan megépülnek az épületszerkezeti részek is.
A híd második ütemének építése, előre láthatóan a harmadik negyedév vége felé kezdődhet meg.

 

Kósa Tamás

UVATERV Zrt. ‐ Hídiroda

Print

Aktualitások

Nagy segítség a kicsiknek

Az UVATERV Zrt. nem először tesz jótékony felajánlást, illetve mutat tettrekészséget pozitív társadalmi felelősségvállalás terén.

Bővebben

Reprezentációs költségek felajánlása.

Az UVATERV célja, hogy példamutató és színvonalas munkánkkal értéket teremtsünk, ugyanakkor tudjuk, hogy felelősséggel tartozunk környezetünkért, az itt élő emberekért, munkatársainkért és családjaikért.

 

Bővebben

Kiállítottunk a XIII. Térinformatikai Konferencián

2022. november 3-4.-én, immár 13. alkalommal került megrendezésre a Térinformatikai Konferencia és Szakkiállítás a Debreceni Egyetemen.
Az UVATERV Zrt. évek óta előadásokkal képviseli magát a szakmai eseménysorozaton, ám idén első alkalommal kiállítóként is megjelent.

Bővebben

Projektjeink

Felhajlított pászmavezetéssel készülő nagyteljesítményű, tartós normál és könnyűbetonból készülő híd-gerendacsalád fejlesztése

Kedvezményezett neve: UVATERV Út-, Vasúttervező Zártkörűen Működő Részvénytársaság
Projekt címe: Felhajlított pászmavezetéssel készülő nagyteljesítményű, tartós normál és könnyűbetonból készülő híd-gerendacsalád fejlesztése
Szerződött támogatás összege: 299 186 917 Ft
Támogatás mértéke: 58,752986%
Projekt befejezési dátuma: 2020.08.12.
Projekt azonosító száma: VEKOP-2.1.1-15-2016-00175

Bővebben

Igazi hídkülönlegesség a Tisza felett

Az M44-es gyorsforgalmi út Lakitelek-Tiszakürt útvonalán impozáns megjelenéssel és méretekkel bíró, új Tisza-híd épül.

Bővebben

Békéscsabai Földmérő Napok

2018. november 21-22.-én került megrendezésre a Békéscsabai Földmérő Napok.

        A Magyar Földmérési, Térképészeti és Távérzékelési Társaság (MFTTT), a Békés Megyei Kormányhivatal, és a Békés Megyei Mérnöki Kamara közös rendezvényén kollégánk, Stenzel Sándor is tartott előadást, "3D-technológiák alkalmazása az UVATERV Zrt. geodéziai megoldásaiban" címmel.

Bővebben

Print