2014 augusztus 1-vel sikeresen befejeztük a KMR 12-1-2012-0156 jelű kutatás-fejlesztési projektünket.

2014 szeptember 19.

A projekt megvalósítása során, amely szerkezeti könnyűbetonok kifejlesztését célozta meg közlekedési infrastruktúra szerkezetek előregyártásakor számos részfeladat végrehajtása mellett elkészítettük az alkalmazáshoz szükséges tervezési útmutatót és használati mintaoltalmat jegyeztettünk be fenti tárgykörhöz kapcsolódóan.

A projekt kidolgozásának utolsó szakaszában, a könnyűbeton gyakorlati bedolgozhatóságának megállapításához, 2014. július 11-én a FERROBETON Zrt. dunaújvárosi üzemében kísérleti úton megvizsgáltunk  két, szerkezeti könnyűbetonból  készült,  előfeszített tartószerkezet tartóvéget  és azok  feszültségeloszlását..

 A tartóvégek Liapor-adalékanyagú betonkeverék és a próbakockák  a szilárdsági  és fagyállósági vizsgálatokhoz vállalkozóink közreműködésével készültek, 2014. július 1-én.

A vizsgált könnyűbeton tartóvégek  FPT- 45  típusú  gerendavégek voltak, melyek vizsgálatát összehasonlításképp  normálbeton anyagú  gerendavégen  is végrehajtottuk.

A   könnyűbeton  tartószerkezet tartóvégének     anyagminősége:  LC 50/55  volt.

A    normálbeton  tartószerkezet tartóvégének     anyagminősége:   C 50/60  volt.

 A  tartóvégeket az  FTP tartók maximális pászmaszámával gyártották le és 10 napos korban vizsgáltuk  a dunaújvárosi laboratóriumokban.

A tartóvégek  feszültségeloszlásának a vizsgálata  a BME Építőmérnöki Kar Hidak és Szerkezetek Tanszék  munkatársainak közreműködésével történt. A betonfelületekre nyúlásmérő-bélyegeket ragasztottunk.

A tartóvégek  feszültségeloszlását a nyúlásmérő-bélyegek számítógépre rögzített adatai alapján értékeltük.

A gőzölés hatásának vizsgálatát és összehasonlítását a próbakockákon, valamint azok későbbi szilárdsági  és fagyállósági vizsgálatait a BME Építőmérnöki Kar Építőanyagok és Mérnökgeológia Tanszékének munkatársai végezték.

Az elvégzett kísérletek, vizsgálatok alapján a fejlesztési munka jelen fázisában számos megállapítás és következtetés vonható le.

A kiegészítő anyagokat is figyelembe véve, az összesen 24 féle keverékből a  45 % Liapor 9 típusú duzzasztott agyagkavics adalékanyaggal készült keverék bizonyult a legkedvezőbb tulajdonságúnak.

A vízzáróság, a fagyállóság és a kloridmigráció tekintetében is további vizsgálatok szükségesek, a gyártás körülményeihez  teljesen igazodó  próbatesteken.

Fenti vizsgálatok eredményeinek felhasználásával az UVATERV Zrt. ellenőrző számítást készített a gyakorlatban leggyakrabban előforduló hosszúságú, 9,0 m kocsipálya-szélességű hídszerkezetre, ahol a  140 cm magas előregyártott, előfeszített könnyűbeton hídgerendák együttdolgoznak a helyszínen készülő normál vasbeton lemezzel.

Ennek során megvizsgáltuk a hídgerendák és a végleges hídszerkezet igénybevételeit, alakváltozásait a MAUT rendszerébe ebben a projekt keretében benyújtott „Tervezési Segédlet”-ben szereplő adatok számításba vételével.

Az alábbi hídszerkezet -típusokra készült részletes számítás:

  • 26,0 m nyílású,  2,2 m-enként elhelyezett, 5 darab ”IKM140” típusú hídgerendákból álló, helyszíni  vasbeton lemezzel együttdolgozó hídszerkezet
  • 41,0 m nyílású,  0,9 m-enként elhelyezett, 11 darab ”IKM140” típusú hídgerendákból álló, helyszíni  vasbeton lemezzel együttdolgozó hídszerkezet

Érdemes további kutatásokat végezni a könnyűbeton gyakorlati felhasználhatósága, beépíthetősége szempontjából, hiszen világszerte (pl. az USA-beli Virginia és Georgia államokban) egyre több hídnál alkalmaznak előregyártott könnyűbeton gerendákat, sőt könnyűbeton pályalemezt is a csökkent önsúly és az ebből adódó kisebb szállítási és alapozási költségek miatt.

Az utolsó szakaszban terveztük benyújtani a fejlesztési munkánk során felmerült használati mintaoltalmunkat, amelyet „Mérési elrendezés előfeszített könnyűbeton elemek tartóvég vizsgálatára” címmel tettünk meg.

Jelen elvégzett K+F projekt alapján kijelenthető, hogy további részletkérdések megoldását követően a jövőben számos előregyártott termék megvalósítására lesz lehetőség a mostani fejlesztési munka eredményeinek felhasználásával.

Print

Print