A projekt kidolgozásának utolsó szakaszában, a könnyűbeton gyakorlati bedolgozhatóságának megállapításához, 2014. július 11-én a FERROBETON Zrt. dunaújvárosi üzemében kísérleti úton megvizsgáltunk két, szerkezeti könnyűbetonból készült, előfeszített tartószerkezet tartóvéget és azok feszültségeloszlását..
A tartóvégek Liapor-adalékanyagú betonkeverék és a próbakockák a szilárdsági és fagyállósági vizsgálatokhoz vállalkozóink közreműködésével készültek, 2014. július 1-én.
A vizsgált könnyűbeton tartóvégek FPT- 45 típusú gerendavégek voltak, melyek vizsgálatát összehasonlításképp normálbeton anyagú gerendavégen is végrehajtottuk.
A könnyűbeton tartószerkezet tartóvégének anyagminősége: LC 50/55 volt.
A normálbeton tartószerkezet tartóvégének anyagminősége: C 50/60 volt.
A tartóvégeket az FTP tartók maximális pászmaszámával gyártották le és 10 napos korban vizsgáltuk a dunaújvárosi laboratóriumokban.
A tartóvégek feszültségeloszlásának a vizsgálata a BME Építőmérnöki Kar Hidak és Szerkezetek Tanszék munkatársainak közreműködésével történt. A betonfelületekre nyúlásmérő-bélyegeket ragasztottunk.
A tartóvégek feszültségeloszlását a nyúlásmérő-bélyegek számítógépre rögzített adatai alapján értékeltük.
A gőzölés hatásának vizsgálatát és összehasonlítását a próbakockákon, valamint azok későbbi szilárdsági és fagyállósági vizsgálatait a BME Építőmérnöki Kar Építőanyagok és Mérnökgeológia Tanszékének munkatársai végezték.
Az elvégzett kísérletek, vizsgálatok alapján a fejlesztési munka jelen fázisában számos megállapítás és következtetés vonható le.
A kiegészítő anyagokat is figyelembe véve, az összesen 24 féle keverékből a 45 % Liapor 9 típusú duzzasztott agyagkavics adalékanyaggal készült keverék bizonyult a legkedvezőbb tulajdonságúnak.
A vízzáróság, a fagyállóság és a kloridmigráció tekintetében is további vizsgálatok szükségesek, a gyártás körülményeihez teljesen igazodó próbatesteken.
Fenti vizsgálatok eredményeinek felhasználásával az UVATERV Zrt. ellenőrző számítást készített a gyakorlatban leggyakrabban előforduló hosszúságú, 9,0 m kocsipálya-szélességű hídszerkezetre, ahol a 140 cm magas előregyártott, előfeszített könnyűbeton hídgerendák együttdolgoznak a helyszínen készülő normál vasbeton lemezzel.
Ennek során megvizsgáltuk a hídgerendák és a végleges hídszerkezet igénybevételeit, alakváltozásait a MAUT rendszerébe ebben a projekt keretében benyújtott „Tervezési Segédlet”-ben szereplő adatok számításba vételével.
Az alábbi hídszerkezet -típusokra készült részletes számítás:
- 26,0 m nyílású, 2,2 m-enként elhelyezett, 5 darab ”IKM140” típusú hídgerendákból álló, helyszíni vasbeton lemezzel együttdolgozó hídszerkezet
- 41,0 m nyílású, 0,9 m-enként elhelyezett, 11 darab ”IKM140” típusú hídgerendákból álló, helyszíni vasbeton lemezzel együttdolgozó hídszerkezet
Érdemes további kutatásokat végezni a könnyűbeton gyakorlati felhasználhatósága, beépíthetősége szempontjából, hiszen világszerte (pl. az USA-beli Virginia és Georgia államokban) egyre több hídnál alkalmaznak előregyártott könnyűbeton gerendákat, sőt könnyűbeton pályalemezt is a csökkent önsúly és az ebből adódó kisebb szállítási és alapozási költségek miatt.
Az utolsó szakaszban terveztük benyújtani a fejlesztési munkánk során felmerült használati mintaoltalmunkat, amelyet „Mérési elrendezés előfeszített könnyűbeton elemek tartóvég vizsgálatára” címmel tettünk meg.
Jelen elvégzett K+F projekt alapján kijelenthető, hogy további részletkérdések megoldását követően a jövőben számos előregyártott termék megvalósítására lesz lehetőség a mostani fejlesztési munka eredményeinek felhasználásával.